pregnant

Tuesday, April 23, 2013

DAH DEKAT DAH...

33 weeks 6 days

Salam sejahtera... Esok dah 34 weeks, dah tak lama dah .... huhu takut nak bersalin sebenarnya. Lagi 3 @ 5 minggu dah nak bersalin dah.
Baby dalam perut saya ni bergerak sangat aktif hinggakan sampai satu tahap saya minta tolong asben usap usap dan minta tolong baby slow down. Saya juga perasan baby dah pandai bezakan antara siang dan malam, kalau dulu siang dia diam jer jarang bergerak, tapi sekarang dia dah makin aktif sebelah siang dan malam dia akan kurang aktif. Harap harap sampai la baby keluar nanti pun macam tu yer ...
Dah dua ari saya mengalami kesukaran untuk berjalan... bila berjalan, rasa mcm kepala baby menguit kat miss v. Kadang terpikir "uish aku ni nak bersalin awal ker?" :)

Bila dah dekat nak bersalin ada beberapa perkara yang perlu disiapkan:-

1) Siapkan keperluan untuk ke hospital dan simpan dalam kereta
>>> Barang mama & newborn belum packing 100% hehe.

2) Hospital bersalin pilihan
>>> Saya dan suami sepakat nak bersalin di Hospital Bersalin Razif, Klang. Itupun kalau tiada apa-apa komplikasi. Jika di rujuk oleh doktor kerana masalah lain kami memilih Hospital Sungai Buloh. Bagi saya yang dah nak bersalin kali ke 3 ni.. kalau ade masalah lebih baik pergi hospital kerajaan. Saya dah dua kali bersalin di hospital kerajaan dan tiada masalah. Cuma kali ni teringin sangat nak suami berada disisi waktu sakit nak bersalin dan ingin kan keselesaan, sebab tu saya memilih Hospital Bersalin Razif, Klang (HBR).
Saya sudah membuat pemeriksaan di HBR semasa kandungan 32 minggu. Seeloknya kita melakukan pemeriksaan 2@3 kali sebelum bersalin menurut info dari kawan yang sudah 3 kali bersalin di HBR.
Selepas pemeriksaan tu, saya ada buat lawatan ke ward HBR dan suasananya selesa, doktor yg memeriksa saya pada waktu itu Dr, Junaidah, lembut orangnya. Harapan saya agar kali ni saya dapat bersalin kat HBR dengan selamat dan tiada sebarang masalah... In Shaa Allah....

3) Semua keperluan newborn perlu dibasuh
>>> Alhamdulillah..semua dah basuh dan saya rasa semua barang baby dah cukup untuk sepanjang berpantang. Nanti lepas pantang leh la keluar beli lagi kalau ada yang tak cukup hihi.

4) Pastikan anda booking tukang urut/bidan pilihan anda. 
>>> Saya dah telefon bidan dan bagitau bila jangka bersalin, dia pun dah noted.. saya siap minta tolong dia datang untuk mandikan baby sahaja, in case suami saya tiba tiba tak berani nak mandikan baby pada hari pertama. Sebab saya bercadang nak urut hari ke 4-6 selepas bersalin.

Rasanya setakat ni dulu apa yang saya boleh fikirkan :)


No comments:

Post a Comment